Utforskning av vannets kretsløp og bærekraftig vannforvaltning i skolehagen
Hvordan vann sirkulerer i naturen, og hvordan vi kan bruke og forvalte vannressursene på en bærekraftig måte i skolehagen
Tema:
Elevene skal utforske vannets kretsløp i naturen, med fokus på hvordan vann brukes og sirkulerer i skolehagen. De vil lære om viktigheten av vann for alt liv, hvordan vann går fra hav til skyer, regn og til slutt tilbake til jorden. Gjennom praktisk utforskning i skolehagen vil elevene undersøke hvordan vann påvirker plantevekst og diskutere bærekraftige måter å forvalte vannressurser på.
Formål:
Formålet med opplegget er å gi elevene en forståelse av vannets kretsløp og viktigheten av å bruke vannressursene på en bærekraftig måte. Elevene vil lære hvordan vann spiller en avgjørende rolle i plantevekst og jordhelse i skolehagen. De vil også diskutere hvordan klimaendringer og menneskelig aktivitet påvirker vannressurser, og hvordan de kan bidra til å beskytte vannets kretsløp.
BESKRIVELSE OG GJENNOMFØRING:
Økt 1 – Introduksjon til vannets kretsløp
Elevene introduseres for vannets kretsløp og diskuterer hvordan vann beveger seg fra havet til atmosfæren, regner ned og sirkulerer tilbake til jorden. De lager en modell av vannets kretsløp og observerer vannets forskjellige faser.
Læreren introduserer elevene til vannets kretsløp ved å forklare de forskjellige fasene (fordampning, kondensasjon, nedbør, infiltrasjon). Elevene ser på bilder og videoer som illustrerer kretsløpet, og de lager sin egen modell av kretsløpet ved hjelp av glassbeholdere og vann. Elevene diskuterer hvorfor vann er så viktig for livet på jorden
Økt 2 – Utforskning av vannressurser i skolehagen
Elevene går ut i skolehagen for å observere hvordan vann brukes i plantevekst og utfører et eksperiment der de tester effekten av ulik mengde vann på forskjellige planter. De observerer hvordan vann påvirker plantenes vekst og diskuterer hvordan vannressursene kan forvaltes bærekraftig.
Elevene går ut i skolehagen og observerer hvordan vann brukes av plantene. De utfører et eksperiment der de vanner noen planter med mer vann enn andre, og de følger med på hvordan plantene reagerer. Elevene dokumenterer observasjonene sine og diskuterer hvordan vannforvaltning kan påvirke veksten i skolehagen.
Økt 3 – Refleksjon og bærekraftig vannforvaltning
Elevene reflekterer over hvordan vannressurser kan brukes på en bærekraftig måte, både i skolehagen og i hverdagen. De diskuterer viktigheten av å redusere vannsløsing og planlegger enkle tiltak for å spare vann, som regnvannshøsting
Elevene reflekterer over hva de har lært om vannets kretsløp og diskuterer hvordan vi kan bruke vannressursene på en bærekraftig måte. De kommer opp med enkle tiltak, som å samle regnvann for vanning i skolehagen eller spare vann hjemme. Elevene lager plakater for å vise hvordan vi kan redusere vannforbruket
Refleksjonsspørsmål
Utstyrsliste:
Tips til lærer:
Læreren kan bruke enkle visuelle verktøy som animasjoner eller videoer som viser vannets kretsløp, og oppmuntre elevene til å tegne sine egne modeller av kretsløpet. Dette vil gjøre det lettere for elevene å forstå de forskjellige fasene.
alternativt opplegg:
Dersom det ikke er mulig å bruke skolehagen, kan eksperimentet gjennomføres med potteplanter innendørs. Elevene kan fortsatt følge vannets kretsløp ved hjelp av visuelle verktøy og modeller.
TEORI- OG læreplanGRUNNLAG
Dette opplegget bygger på Deweys «learning by doing»-prinsipp, hvor elevene utforsker naturvitenskapelige fenomener gjennom praktiske aktiviteter. Vygotskys sosiokulturelle læringsteori er også relevant, da elevene vil samarbeide i små grupper for å utforske vannets kretsløp og diskutere hvordan de kan bruke kunnskapen til å ta bærekraftige valg. Læringsopplegget er også basert på økologisk pedagogikk, som understreker viktigheten av å forstå og verne om naturens ressurser.