Utforskning av bærekraftig utvikling gjennom skolehagen

Hvordan skolehagen kan være en del av en bærekraftig utvikling og hva bærekraftig forvaltning av naturressurser betyr

Tema:

Elevene skal utforske hvordan skolehagen kan bidra til bærekraftig utvikling, og hvordan bærekraftig bruk av naturressurser påvirker miljøet og samfunnet. Gjennom praktiske aktiviteter i skolehagen vil elevene lære om hvordan mennesker kan bruke naturressurser på en måte som tar hensyn til fremtidige generasjoner. De vil også få innsikt i hvordan bærekraft er knyttet til samfunnets behov og naturens grenser.

Formål:

Målet med undervisningsopplegget er å gi elevene en forståelse av bærekraftig utvikling ved å bruke skolehagen som et praktisk læringsverktøy. Elevene skal lære om hvordan jordbruk og dyrking kan gjøres på en måte som tar vare på jorda, vannet og miljøet generelt. Gjennom aktiviteter som planting, kompostering og observasjoner i skolehagen skal de reflektere over hvordan naturressurser forvaltes, og hvordan deres handlinger kan påvirke miljøet både positivt og negativt.

BESKRIVELSE OG GJENNOMFØRING:

  • Økt 1 – Introduksjon til bærekraftig utvikling i skolehagen

    • 45 min.

    Introduksjon til hva bærekraftig utvikling er og hvordan det relaterer til skolehagen. Elevene får en innføring i hva kompostering er og hvordan det bidrar til bærekraft.

    Læreren forklarer hva bærekraftig utvikling betyr og hvordan skolehagen kan være et eksempel på dette. Elevene diskuterer hvordan ressursene i skolehagen kan brukes på en måte som tar hensyn til miljøet og fremtidige generasjoner. De lærer om kompostering, og hvordan avfall fra planter kan gjøres om til næringsrik jord for fremtidige planter.

  • Økt 2 – Praktisk arbeid i skolehagen

    • 45 min.

    Elevene jobber i grupper for å plante grønnsaker og urter, samt sette opp kompostbinger. De lærer om hvordan bærekraftige jordbruksmetoder kan bidra til å bevare naturen.

    Elevene deles inn i grupper og får ansvar for forskjellige oppgaver i skolehagen. Noen elever jobber med å plante grønnsaker eller urter, mens andre setter opp kompostbinger. Elevene lærer om hvordan kompostering fungerer og hvorfor det er viktig for å holde jorden sunn. De diskuterer hvordan dette bidrar til bærekraftig jordbruk.

  • Økt 3 – Refleksjon og presentasjon

    • 45 min.

    Elevene samles for å reflektere over hva de har lært om bærekraftig utvikling og skolehagen. De presenterer hva de har gjort, og diskuterer hvordan skolehagen kan bidra til en mer bærekraftig fremtid.

    Elevene reflekterer over hva de har lært om bærekraftig utvikling og hvordan deres arbeid i skolehagen kan ha en positiv innvirkning på miljøet. De diskuterer hvilke valg de har gjort i skolehagen, og hvordan disse valgene kan bidra til en mer bærekraftig fremtid. Elevene presenterer sine erfaringer for klassen, og læreren leder en diskusjon om hvordan bærekraftige valg i hverdagen kan gjøre en forskjell.

Refleksjonsspørsmål

Del dette opplegget

Utstyrsliste:

  • Frø og småplanter (urter, grønnsaker)
  • Hageredskaper: spader, vannkanner, raker, kompostbøtter
  • Materialer til å bygge små kompostbinger (for eksempel resirkulert treverk)
  • Naturlige gjødselmaterialer (kompost, planterester)
  • Notatbøker eller tegneblokker for å dokumentere observasjoner og refleksjoner

Tips til lærer:

Læreren bør veilede elevene under komposteringsprosessen og gi dem tid til å undre seg og stille spørsmål. Visuelle hjelpemidler som bilder eller video av større komposteringsprosjekter kan være nyttige for å utvide elevenes forståelse.

alternativt opplegg:

  • Dersom skolehagen ikke er tilgjengelig, kan elevene gjøre komposteringsprosjekter i klasserommet, eller eksperimentere med å dyrke planter i potter med og uten kompost.
  • Opplegget passer best på våren eller sommeren. Alternativt kan det gjøres med plantelys innendørs utenom sesongen.

TEORI- OG læreplanGRUNNLAG

Opplegget er basert på prinsippene om bærekraftig utvikling og praktisk læring gjennom Deweys «learning by doing». Ved å involvere elevene i skolehageaktiviteter lærer de gjennom egen erfaring og refleksjon. Økologisk pedagogikk danner grunnlaget for opplegget ved å vise hvordan naturressurser kan forvaltes på en bærekraftig måte. Sosiokulturell læringsteori vektlegger samarbeid, der elevene lærer sammen og reflekterer over sine egne handlinger og valg i fellesskap med andre.

Kompetansemål:

Kjerneelementer:

Undervisningsopplegg🍃🍃oktober 14th, 2024🍃