Lag istapper og isskulpturer
Sesong: vinteren
Gjennomføring av aktiviteten
1. Introduksjon til vann og frysing (30 minutter):
- Forklar vannets sykluser: Forklar barna hva som skjer når vann fryser, og hvordan is dannes. Bruk en enkel forklaring om temperatur og vannets ulike tilstander.
- Demonstrer frysing: Vis hvordan vann kan helles i former og deretter fryses til is. Hvis dere har tilgang til kjøleskap eller et kaldt område, kan dere lage små isformer på forhånd for å vise barna.
2. Iskunst og skulpturforming (1,5 time):
- Istapper og isblokker: Barna samler istapper eller lager egne isblokker ved å fryse vann i kopper eller former. De kan også bruke vannflasker med små hull for å sprøyte vann på planter eller bord i hagen, som fryser til istapper eller isblomster.
- Lag kunst: La barna bruke sine egne isblokker til å skape figurer, bygge isslott, eller sette sammen ulike former til små skulpturer. Oppmuntre dem til å bruke både is og naturlige materialer som pinner, blader og steiner for å dekorere skulpturene.
3. Avslutning og refleksjon (30 minutter):
- Diskusjon om vannets kretsløp: Snakk om hvordan vannet fryser til is om vinteren og smelter igjen når det blir varmere. Hva skjer når solen skinner på skulpturene deres?
- Vis frem skulpturene: Barna viser frem de iskunstverkene de har laget, og snakker om hvordan de kom på ideene sine. Dere kan også ta bilder av kunsten før den smelter!
tips
- Planlegg aktiviteten i riktig vær: For å lage istapper og isskulpturer, er det viktig at temperaturen er lav nok til at vannet kan fryse naturlig ute. Hvis ikke, kan dere bruke en fryser til å lage isblokker på forhånd.
- Vis praktiske eksempler: Før barna starter med skulpturene, vis dem hvordan ulike isformer kan lages og hvordan istapper dannes. Dette vil gi dem en idé om hva de kan skape.
- Sikkerhet ved bruk av istapper: Pass på at barna håndterer istapper forsiktig og ikke risikerer å bli skadet av dem. Gjør det klart at istapper kan være skarpe.
- Frem samarbeid: Oppmuntre barna til å jobbe sammen, spesielt hvis de lager større skulpturer eller bygger figurer. Dette fremmer samarbeid og gir dem en sjanse til å diskutere ideer.
- Vær forberedt på at kunsten smelter: La barna forstå at iskunst er midlertidig, og at de kan ta bilder for å bevare minnene av skulpturene sine.
Tilknytning måltider
- Etter å ha laget skulpturene, kan dere lage varm kakao eller te som barna kan drikke mens de ser på skulpturene sine.
- Ha en enkel matpause ved benkene, for eksempel med medbrakte smørbrød eller kjeks.
Forslag videreføring
- Dokumenter med en vinterkunstutstilling: Barna kan ta bilder av skulpturene sine og lage en liten utstilling med bildene inne i klasserommet eller på en plakat. Dette gir dem en sjanse til å dele sine kreasjoner med andre.
- Eksperimenter med farger: Barna kan tilsette naturlige fargestoffer i vannet før det fryses, for å lage fargede isblokker. Dette vil gi dem en ny dimensjon å eksperimentere med.
- Lag isskulpturer til spesielle anledninger: Hvis barna synes aktiviteten er spennende, kan de lage isskulpturer til spesielle arrangementer i skolen eller hjemme, som til jul eller en vinterfest.
- Kombiner iskunst med vitenskap: Aktiviteten kan utvikles til en vitenskapelig utforsking av temperatur, frysepunkt og smelting. Barna kan observere og notere hvor raskt isen smelter under forskjellige forhold.