🍃Kurs🍃september 30th, 2024🍃mars 7th, 2025🍃

Inkludering og tilrettelegging

Lær å tilrettelegge skolehageaktiviteter for alle elever med fokus på inkludering, individuell tilpasning og differensiering. Bli kjent med Jonas, Elvira og Sondre, og oppdag hvordan du kan tilpasse aktiviteter for elever med ulike behov. Skap en hage for alle! 🌱

Dette kurset tar deg med på en dyptgående reise gjennom hvordan du kan skape en inkluderende og tilrettelagt læringsarena i skolehagen. Gjennom tre nøye utformede moduler vil du lære å tilpasse aktiviteter, evaluere elevenes opplevelser og kontinuerlig forbedre praksisen basert på deres tilbakemeldinger. Kurset fokuserer på individuell tilpasning og differensiering, slik at alle elever – uansett forutsetninger – kan delta aktivt og oppleve mestring i skolehagen.

Vi introduserer deg også for tre personas – Jonas, Elvira, og Sondre – som representerer vanlige elevprofiler du vil møte. Gjennom deres historier og erfaringer får du innsikt i hvordan spesifikke behov kan håndteres i praksis. Jonas bruker rullestol og trenger tilrettelagte plantekasser og stier for å delta i aktiviteter. Elvira har ADHD og drar nytte av kortere, oppdelte oppgaver og visuelle hjelpemidler. Sondre har sensoriske utfordringer, og med tilpassede verktøy og hansker kan han delta uten ubehag.

Vi bruker disse personifiserte eksemplene for å gjøre læringen mer konkret og relaterbar. Når du ser hvordan Jonas, Elvira og Sondre blir inkludert i skolehageaktiviteter, blir du bedre rustet til å forstå hvordan du selv kan tilrettelegge for elever med ulike behov. Dette skaper en helhetlig læringsopplevelse, der teori møter praksis på en meningsfull måte.

Kurset avsluttes med refleksjoner og en handlingsplan for hvordan du kan fortsette din profesjonelle utvikling. Vi ønsker å motivere deg til å være en drivkraft for endring, slik at du kan bidra til å skape læringsmiljøer som gir alle elever muligheten til å vokse og utvikle seg.

Disclaimer: Alle personer, karakterer og situasjoner som presenteres i dette kurset er fiktive. Eventuelle likheter med virkelige personer, levende eller døde, er helt tilfeldige. Bilder brukt i kurset er genererte og ikke virkelige.

Vi oppmuntrer deg til å ta steget inn i denne læringsreisen – fordi en skolehage er for alle!

Modul 1: Grunnleggende prinsipper for inkludering

Denne modulen gir deltakerne en solid innføring i de grunnleggende prinsippene for inkludering, med særlig fokus på skolehagen som læringsarena. Inkludering handler om å sikre at alle elever får likeverdige muligheter til å delta i læringsaktiviteter, uavhengig av deres forutsetninger eller behov. Gjennom fem leksjoner vil deltakerne lære om de juridiske rammene for inkludering, utforske praktiske strategier for å tilpasse aktiviteter, og reflektere over egne holdninger og praksis.Modulen tar sikte på å gi en omfattende forståelse av inkludering i skolen, med konkrete eksempler på hvordan prinsippene kan brukes i skolehagen. Ved å kombinere teori, praktiske eksempler, refleksjonsoppgaver, og interaktive elementer, vil deltakerne utvikle både teoretisk kunnskap og praktiske ferdigheter som kan anvendes i deres daglige arbeid.

Leksjoner

Introduksjon til inkludering i skolen Nasjonale lover og retningslinjer for inkludering Prinsipper for universell utforming Strategier for inkludering i skolehagen Refleksjon over egen praksis Quiz – Test deg selv

Modul 2: Praktiske tilretteleggingsteknikker i skolehagen

I Modul 2 vil du bygge videre på de grunnleggende prinsippene for inkludering som ble introdusert i Modul 1. Nå vil vi gå dypere inn i hvordan du kan tilpasse skolehageaktiviteter og det fysiske læringsmiljøet for å imøtekomme behovene til alle elever. Dette handler om å forstå, planlegge og gjennomføre konkrete tilpasninger som gjør skolehagen tilgjengelig og inkluderende for elever med ulike utfordringer.Vi ble introdusert for Jonas, Elvira og Sondre i Modul 1, der vi lærte om deres unike behov og hvordan vi kunne støtte dem bedre. I denne modulen skal vi bli enda bedre kjent med dem og noen av voksenrollene i deres hverdag, Mona og Bjørn. I gjennom praktiske eksempler, case-studier og intervjuscenarioer ser vi på hvordan du som lærer eller assistent kan tilrettelegge aktiviteter i skolehagen slik at Jonas, Elvira, Sondre – og andre elever med spesielle behov – kan delta fullt ut.

Leksjoner

Forståelse av elevers ulike behov Tilrettelegging av fysiske omgivelser Tilpasning av aktiviteter Kommunikasjon og samarbeid Empati og forståelse Quiz – Test deg selv

Modul 3: Avanserte temaer i individuell tilpasning og evaluering

Denne modulen dykker dypt inn i hvordan vi kan bruke prinsipper for individuell tilpasning og differensiering for å skape en inkluderende skolehage hvor alle elever får muligheten til å delta og oppleve mestring. Vi fokuserer også på hvordan evaluering av elevenes opplevelse kan brukes til å justere aktiviteter for å bedre møte deres behov. Modulens overordnede mål er å gi deltakerne kunnskap og verktøy til å tilpasse aktiviteter til elevenes varierte ferdigheter og forutsetninger, samtidig som de oppmuntrer til kontinuerlig profesjonell utvikling.

Leksjoner

Prinsipper for individuell tilpasning Differensierte undervisningsmetoder JigSaw Metoden – Et eksempel Evaluering av elevenes opplevelse Justering og forbedring av aktiviteter Livslang læring og profesjonell utvikling Quiz – Test deg selv