Låne hagebøker fra biblioteket og lese i skolehagen
Utforske hage- og plantebøker fra biblioteket og lese dem i skolehagen.
Tema:
Stimulere leselyst og leseferdigheter gjennom lån og lesing av bøker om hager og planter.
Formål:
Å utvikle elevenes leseferdigheter og interesse for lesing ved å låne og lese bøker fra biblioteket, i tråd med kompetansemålene i norskfaget etter 2. trinn.
BESKRIVELSE OG GJENNOMFØRING:
Økt 1: Forberedelse og besøk til biblioteket
Elevene besøker biblioteket for å lære om utlån og velge bøker om hager og planter
Fremgangsmåte:
- Introduksjon (15 minutter):
- Forklar elevene at de skal besøke biblioteket for å låne bøker om hager og planter.
- Diskuter hva et bibliotek er, og hvorfor det er viktig.
- Gå gjennom regler for oppførsel på biblioteket.
- Forberedelse (15 minutter):
- Del ut bibliotekkort eller sørg for at alle har tilgang til lån.
- Demonstrer hvordan man søker etter bøker og bruker katalogen.
- Oppmuntre elevene til å tenke på hvilke typer bøker de er interesserte i.
- Besøk til biblioteket (60 minutter):
- Omvisning (15 minutter):
- Bibliotekaren gir en kort omvisning og forklarer hvordan biblioteket fungerer.
- Bokutvelgelse (30 minutter):
- Elevene velger bøker om hager, planter eller relaterte emner.
- Læreren og bibliotekaren veileder i valg av passende bøker.
- Utlån (15 minutter):
- Elevene låner bøkene ved å bruke bibliotekkortene sine.
- Gå gjennom hvordan man tar vare på bøkene.
- Omvisning (15 minutter):
- Introduksjon (15 minutter):
Økt 2: Lesing i skolehagen
Elevene leser de lånte bøkene i skolehagen og deler sine opplevelser.
Fremgangsmåte:
- Oppsett i skolehagen (10 minutter):
- Finn et rolig område i skolehagen hvor alle kan sitte komfortabelt.
- Del ut sitteunderlag eller tepper.
- Individuell lesing (30 minutter):
- Elevene leser bøkene sine i stillhet.
- Læreren går rundt og hjelper til med ord eller forståelse ved behov.
- Deling i grupper (15 minutter):
- Del elevene inn i små grupper.
- Hver elev forteller kort om noe interessant de har lest.
- Oppsummering (5 minutter):
- Samle klassen og la noen elever dele høydepunkter fra gruppene.
- Oppsett i skolehagen (10 minutter):
Økt 3: Refleksjon og videre arbeid
Elevene reflekterer over leseopplevelsen og planlegger videre aktiviteter
Fremgangsmåte:
- Felles refleksjon (15 minutter):
- Diskuter med klassen hvordan det var å lese i skolehagen.
- Spørsmål kan inkludere:
- «Hva likte du best ved boken du leste?»
- «Lærte du noe nytt om hager eller planter?»
- «Hvordan føltes det å lese ute i naturen?»
- Planlegging av oppfølgingsaktiviteter (15 minutter):
- Foreslå at elevene kan tegne noe fra boken, skrive en kort oppsummering eller lage en utstilling.
- La elevene komme med egne ideer til hvordan de kan dele det de har lært.
- Felles refleksjon (15 minutter):
Refleksjonsspørsmål
Utstyrsliste:
Tips til lærer:
Forberedelse:
- Kontakt biblioteket i forkant for å avtale besøket og sikre at det finnes et godt utvalg av relevante bøker.
- Sørg for at alle elever har bibliotekkort, eller avtale med biblioteket om alternative ordninger.
- Gå gjennom bibliotekets regler med elevene før besøket.
Differensiering:
- Elever som trenger ekstra støtte:
- Hjelp dem med å finne bøker på passende nivå, for eksempel bøker med mer bilder og mindre tekst.
- La dem jobbe i par med en medelev som kan støtte dem under lesingen.
- Elever som trenger ekstra utfordring:
- Oppmuntre dem til å velge bøker med mer tekst eller komplekse emner.
- Be dem skrive en bokanmeldelse eller lage en presentasjon om boken.
Oppmuntring:
- Gi ros for god oppførsel på biblioteket og engasjement under lesingen.
- Vis interesse for bøkene elevene har valgt, og still spørsmål om innholdet.
- Feire leseglede ved å ha jevnlige lesestunder eller dele «dagens boktips».
alternativt opplegg:
Tilpasning:
- Hvis besøk til biblioteket ikke er mulig:
- Inviter en bibliotekar til skolen med et utvalg bøker.
- Bruk skolens eget bibliotek eller samling av bøker.
Alternative læringsarenaer:
- Lesing i naturen:
- Hvis skolehagen ikke er tilgjengelig, kan lesingen foregå i en park eller annet naturområde.
- Digitalt bibliotek:
- Bruke digitale ressurser for å låne e-bøker som kan leses på nettbrett.
Andre fag og tverrfaglighet:
- Naturfag:
- Knytte innholdet i bøkene til temaer som planteliv, dyr i hagen og økologi.
- Kunst og håndverk:
- La elevene lage illustrasjoner eller kunstverk inspirert av det de har lest.
- Samfunnsfag:
- Diskutere bibliotekets rolle i samfunnet og viktigheten av delte ressurser.
Dette undervisningsopplegget gir elevene en praktisk og engasjerende måte å oppfylle kompetansemålet om å låne og lese bøker fra biblioteket. Ved å kombinere bibliotekbesøk med lesing i skolehagen, fremmes leselyst, språklig utvikling og kobling til naturen.
TEORI- OG læreplanGRUNNLAG
Aktiviteten bygger på lesedidaktikk og teorier om motivasjon for lesing. Ved å koble lesing til elevenes interesser og autentiske opplevelser i skolehagen, styrkes motivasjon og engasjement for lesing. Sosiokulturell læringsteori ligger til grunn ved at læring skjer i samspill med omgivelsene og i sosiale kontekster.