Blomstergirlandere og blomsterkranser

🍃oktober 29th, 2024🍃aktiviteter🍃

Sesong: Sommeren

Del denne aktiviteten

Sted:
Skolehage

Tema:
Barna plukker blomster i hagen eller skogen og lager girlandere eller blomsterkranser.

Dette trenger du

  • Blomster, blader og små greiner fra hagen eller skogen
  • Hyssing eller tråd til å binde sammen girlanderne og kransene
  • Bord og benker for kreativt arbeid og piknik
  • Enkel mat og drikke til pikniken

Last ned vedlegg ved å trykke på bildet

Gjennomføring av aktiviteten

1. Introduksjon (15 minutter):

  • Samtale om blomster og miljø: Start med å snakke om blomster i hagen og skogen. Diskuter hvilke blomster som er vanlige å finne, og hvorfor vi må plukke dem med forsiktighet, slik at vi ikke ødelegger plantene.
  • Forklar oppgaven: Barna skal plukke blomster fra hagen eller skogen og bruke dem til å lage girlandere og blomsterkranser. Forklar hvordan de skal sette sammen blomstene på en skånsom måte for å lage noe vakkert.

2. Plukking av blomster i hagen og skogen (30 minutter):

  • Utforskning og blomsterplukking: Barna får gå rundt i hagen og skogen for å plukke blomster, blader og små greiner som de kan bruke til å lage sine girlandere og kranser. De kan arbeide i små grupper og samarbeide om å finne forskjellige farger og typer blomster.
  • Omsorg for naturen: Lær barna å plukke blomstene forsiktig, slik at de ikke river opp røttene, og at de bare plukker blomster der det er rikelig, slik at de ikke forstyrrer miljøet unødig.

3. Lage blomstergirlandere og blomsterkranser (45 minutter):

  • Lag dine egne girlandere: Etter å ha samlet blomster, setter barna seg ved bordene i skolehagen og lager sine egne girlandere eller kranser. De kan bruke blomster og blader de har plukket, og de voksne kan vise dem hvordan de knyter og binder sammen blomstene på en enkel måte.
  • Kreativ frihet: La barna eksperimentere med forskjellige farger og mønstre, og oppmuntre dem til å være kreative i måten de setter sammen blomstene på.

tips

  1. Vær en veileder i naturens respekt: Lær barna hvordan de skal plukke blomster forsiktig, og forklar hvorfor det er viktig å ikke rive opp røtter eller plukke for mange blomster fra samme sted.
  2. Oppmuntre til kreativitet: La barna eksperimentere med ulike blomsterkombinasjoner og mønstre, og gi ros for deres unike ideer og design.
  3. Støtt samarbeid og inkludering: Del barna inn i små grupper og oppfordre dem til å hjelpe hverandre med å finne blomster og lage girlandere. Gi alle en rolle i aktiviteten.
  4. Frem refleksjon: Still spørsmål om hvilke blomster de likte å bruke, og hvorfor det er viktig å ta vare på plantene.

Tilknytning måltider

Dekorer for en piknik: Etter at girlanderne er ferdige, kan barna bruke dem til å dekorere bordene i skolehagen for en liten piknik. Måltidet kan være enkelt, som frukt, knekkebrød eller små smørbrød. Bruk pikniken som en anledning til å nyte det de har laget og snakke om hvordan vi kan bruke naturen på en bærekraftig måte.

Forslag videreføring

Barna kan lage flere dekorasjoner av naturmaterialer gjennom hele sesongen, som blader om høsten eller kongler om vinteren. Dette kan bli en lengre utforskning av hvordan vi kan bruke naturens ressurser til å skape vakre ting

Refleksjonsspørsmål

  • Hvilke blomster likte du best å plukke?
  • Hva synes du var mest spennende med å lage girlandere eller blomsterkranser?
  • Hvordan kan vi passe på at vi ikke skader plantene når vi plukker blomster?
  • Hva synes du om å dekorere bordene med blomster til pikniken?
  • Hvordan kan vi bruke naturen til å lage ting, samtidig som vi passer på å ikke skade den?

Rammeplanens verdigrunnlag

Barndommens egenverdi

Aktiviteten gir barna muligheten til å skape vakre blomstergirlandere og blomsterkranser, noe som styrker deres mestringsfølelse og opplevelse av egenverdi. Barna får være kreative og uttrykke seg gjennom naturens materialer.

Trygghet, omsorg og trivsel

Barna jobber sammen i små grupper, veiledet av voksne som skaper et trygt og omsorgsfullt miljø. Dette fremmer sosial trivsel og fellesskap, og barna føler seg ivaretatt mens de utfolder seg kreativt.

Skaperglede, engasjement og utforskertrang

Barna blir oppfordret til å utforske naturen gjennom å finne blomster og blader. De får bruke sin nysgjerrighet og skaperglede når de lager sine egne girlandere og blomsterkranser, og de får oppleve gleden ved å skape noe selv.

Mangfold og inkludering

Alle barn, uansett bakgrunn eller funksjonsnivå, kan delta i denne aktiviteten. Den er enkel å tilpasse ulike ferdighetsnivåer, og barna kan bidra på forskjellige måter – fra plukking av blomster til å sette sammen girlandere.

Demokrati og felleskap

Aktiviteten fremmer demokrati og fellesskap ved å la barna samarbeide om å finne og plukke blomster og lage girlandere. De lærer å respektere hverandres ideer og uttrykk, og opplever verdien av felles innsats, der alles bidrag har betydning.

Bærekraftig utvikling

Barna lærer om å bruke naturens ressurser på en bærekraftig måte, ved å plukke blomster og blader med respekt for naturen. De lærer også om viktigheten av å ta vare på miljøet og forstå hvordan vi kan bruke det på en bærekraftig måte.

Hva syns du?

Her kan du legge igjen en kommentar og si hva du tenker om denne aktiviteten, forslag til forbedringer eller skryt.

Legg igjen en kommentar